Tuli sitten käytyä DigiExpossa, jossa toivottavasti teistäkin suuri osa vieraili. Ja muuten, kertokaa ihmeessä, mitä mieltä olitte tapahtumasta ja erityisesti sen peli-osastoista, jotta saadaan ensi vuonna tapahtumasta entistä parempi. ->
http://www.sisapiiri.com/keskustelu/index.php/topic,461.msg4455.htmlMutta joo. Itse olin paikalla perjantaina, kun väkeä ei vielä ollut "liikaa".

Siltikin Wii- ja PS3-standit olivat aina tukossa, joten vietin paljon aikaa EA:n osastolla. Oli muuten hieno (ja iso!) osasto vaikka itse sanonkin, siinä jäivät kaikki muut toiseksi. Osasto oli käsittääkseni Suomen kaikkien aikojen suurin yksittäinen messuosasto, eli melkoinen saavutus. EA:n osastolla olin pääasiallisesti siellä K-18-kopissa, Dead Rising on yllättävänkin tyly peli, väkivaltaa riittää, mutta mikä parasta, itse peli on hauska. Tai siis, hauska, jos väkivalta ei häiritse.

Wiitä kävin katsomassa tietysti myös. Olen itsekin syyllistynyt Wiin hehkuttamiseen jo pelkästään sen takia, että sen uusi ohjaussysteemi tulee mielestäni mullistamaan pelaamisen ns. tavallisten ihmisten keskuudessa. Aion tehdä oman osani sen eteen, esitellen Wiin kaikille mahdollisille kavereille ja sukulaisille. Mutta DigiExpon Wii-esitykset olivat mielestäni pettymys.
Ensinnäkin Wiin/Nintendon osasto oli aivan liian pieni ja jonoja oli koko ajan. Tämän nyt toisaalta ymmärtää, mutta se, mikä todella hämmästytti oli Wiin esillä olleiden pelien laatu. Käsittämätöntä kökköä! Ainoastaan Metroid ja Zelda näyttivät ja tuntuivat siltä, miltä nykyaikaisen konsolipelin tuleekin, muut olivat kuin nopeasti hutaistuja demoja uudelle ohjaussysteemille.
Okei, onhan ohjaus melko omalaatuinen, mutta kyllä pelejä pitäisi tehdä pelien ehdoilla, eikä vain uutta innovaatiota demonstroimaan. Mieleen tulivat DS:n Wario-pelit, jotka ainakin Japanissa olivat suuria hittejä, mutta minusta täysin käsittämättömiä. Koko peli toimi ainoastaan sillä idealla, että DS:ssä on kosketusnäyttö. Tekijät olivat selvästi vain keksineet mitä typerämpiä ideoita käyttää kosketusnäyttöä ja kaikki oli ympätty samaan peliin. Vähän samanlainen fiilis jäi Wiistä. Esillä olleet Wii-pelit toimivat kyllä ohjaustekniikan esittelijöinä, mutta peleinä ne olivat alle arvostelun. Kun uutuudenviehätys katoaa, ne jäävät varmasti pölyttymään hyllyyn. Toivottavasti muut julkaisupelit lunastavat odotukset paremmin.
No, se Wiistä. PS3:kin oli esillä, ja kyllähän se on tehokas laite. Grafiikat olivat todella hienoja, mutta monille tuli varmasti yllätyksenä, että ainoastaan Ridge Racer oli oikeasti HD-grafiikkaa ja sekin vain 1080p-resolla. Muut pyörivät alhaisemmilla tarkkuuksilla. Vähän hirvittää, kun julkaisupäivään maailmalla ei ole enää kauaa.
Lisäksi PS3:lta puuttuu täysin se innovatiivisuus joka on Wiin myyntivaltti. X360 otti etumatkaa vuoden verran ja Xbox Live tuntuu vain parantuvan, kohta sieltä voi jo
tilata leffoja ja TV-sarjoja kotona katsottavaksi. Mutta PS3:lta puuttuvat kaikki moiset ideat. Tuntuukin siltä, että kehitystyö on tehty täysin tekniikan ehdoilla, eli teho aon haettu lisää, mutta kaikki muu on unohdettu. Kuten eräs tuttu sanoi, kyseessä on enemmänkin päivitys PS2:een, tavallaan PS2½.
Jos juuri nyt pitäisi valita, hakisin kaupasta X360:n. Saa nähdä muuttuuko mieli, kun kilpailijat vihdoin pääsevät markkinoille, mutta juuri nyt vaakani kallistuu kyllä Microsoftin puoleen. Niin paljon kuin Wii kiinnostaakin.