Kun kirjoitan tätä, on Sisäpiirissä jo 1073 rekisteröitynyttä jäsentä. Eilen (19.9.2006) illalla meni tonni rikki.
Virallisestihan Sisäpiiri avattiin 14.9, eli meiltä meni ainoastaan viisi päivää saada tuhat rekisteröitynyttä käyttäjää. Tietysti kilpailullakin on oma osansa tähän, mutta ainakin minä olen iloisesti yllättynyt siitä, miten tasokasta ja asiallista keskustelu on ollut. Suomen (ja myös osaa muun maailman) pelimedioita välillä vaivaava "iso, paha EA"-asennetta ei ole pahemmin näkynyt. Muutenkin koko ilmiö tuntuu vähän oudolta.
Ja ennen kuin alan kertoa omia näkemyksiäni, täytyy vähän kertoa omasta taustastani. Olen siis arvostellut pelejä enemmän tai vähemmän työkseni useita vuosia. Tiltin aikoina jotkut pitivät minua jopa liian ankarana arvostelijana ja sain jopa leiman jonkinlaisena Nintendo-vihaajana (mikä ei todellakaan pitänyt paikkaansa, mutta Perfect Dark oli mielestäni vain 9,5 pisteen arvoinen...

). Olen aina pyrkinyt olemaan tasapuolinen arvosteluissani, riippumatta siitä, kuka pelin on tehnyt tai julkaissut. Yritin aina pitää mielessä sen, että pelit ovat nykyään älyttömän kalliita. Parhaimmillaan jopa yli sata euroa pelistä (esim. Guitar Hero) on käsittämätön hinta viihdepaketista, joka pahimmillaan tarjoaa tekemistä vain noin kymmeneksi tunniksi. Siltikään en koskaan huomannut mitään erityistä syytä EA-syrjintään. Toki EA:kin on julkaissut karmeata kuraa, mutta suurin osa EA:n peleistä on laatukamaa.
EA tekee maailman eniten myyviä tietokone- ja konsolipelejä. Sen pelit ovat jatkuvasti ostetuimpien listalla ja suurin osa niistä menestyy myös arvosteluissa vähintäänkin hyvin. Mistä antipatiat EA:ta kohtaan johtuvat?
Yksi syy on varmastikin peri-inhimillinen kateus. Isoa, menestyvää yritystä "pitää" vihata. Microsoft on saanut oman osansa tästä, käytännössä vain siksi, että se onnistui tekemään käyttöjärjestelmän, jota käyttää kai lähemmäs 90% tietokoneiden peruskäyttäjistä. EA:sta ei pidetä, koska se on liian iso. Sillä koetaan olevan liikaa valtaa ja sen koetaan väärinkäyttävän asemaansa. Mutta jos EA tekisi huonoja pelejä, miksi kukaan niitä ostaisi? Suurimmat valittajat tuntuvat olevan niitä, jotka ostavat joka vuosi uuden NHL:n ja valittavat, kun heidän mielestään pelissä ei ole riittävästi uusia ominaisuuksia. Samat ihmiset toisaalta muistelevat, kuinka hieno oli NHL 2001, josta on kuitenkin tultu jo pitkä matka eteenpäin. En jummarra. Jos peli ei miellytä, älä osta sitä. Ainakin pääkaupunkiseudulla on monia paikkoja, joissa pelejä voi testata ennen ostamista. Jos juuri haluamaasi peliä ei ole valmiiksi koneessa, kysykää myyjiltä. Jos eivät suostu, vaihtakaa kauppaa ja informoikaa myyjää, miksi lähditte muualle. Äänestäkää lompakollanne.
Toinen asia, mitä en ymmärrä on se, miksi EA saa niskaansa syytöksiä pelkkien jatko-osien tekemisestä. Ei EA suinkaan ole ainoa yhtiö, joka tätä tekee. GTA-sarjaa on lypsetty jo pitkään, eikä uudistuksia ole juurikaan tullut. FIFAn kilpailija PES on toiminut täsmälleen samalla tavalla. Jatko-osia tulee koko ajan. Entäpä NHL2K-sarja?
No joo, pointti tuli toivottavasti selväksi. Eli vaikka valittaminen on joissain tilanteissa järkevääkin, kannattaa ennemmin uskoa omia silmiä ja korvia. Jos peli näyttää hyvältä, tuntuu hyvältä ja sitä on hauska pelata, se varmaankin on hyvä peli, sanoi sitten Setä Peliarvostelija mitä tahansa. Ihmisiä ne arvostelijatkin ovat. Arvostelukin on aina vain yhden ihmisen mielipide ja usein vieläpä erittäin paatuneen, hyvin paljon pelimaailmaa nähneen ja siihen osaltaan jo kyllästyneenkin ihmisen mielipide.
Ja ei, EA ei maksa minulle mitään näiden tekstien kirjoittamisesta, tai puutu niiden sisältöön (tai ei ole ainakaan vielä puuttunut.

). Mutta nämäkin ovat tietysti vain mielipiteitä.
Kommentteja?